Sunday, January 14

Perginya seorang abang..

19 hb Dec 2017 3:10pm
Perginya seorang abang dijemput Ilahi setelah hampir 5 minggu terlantar di hospital.

Arwah abg Mie telah di diagnosis mengidap kanser paru paru tahap 4. Sel kanser dah merebak ke tulang, buah pinggang, hati juga ke salur nod abg Mie. Allahu Akhbar! Sakit dan deritanya kami melihat kesakitan yang ditanggungnya.

Sudah lama rupanya sel tu bertapak di dalam badannya. Abg Mie juga dah lama menderita sakit dada dan belakang cuma dia tidak merujuk ke hospital utk mengesan punca kesakitan yang dialami sehingga dia dah tak berdaya untuk menahan akhirnya menyerah diri di unit kecemasan.

Terus ditahan wad dan dilakukan prosedur membuang air dalam paru2. 
3 hari dalam wad, sakit belakang makin teruk sehinggakan arwah tak boleh duduk dan berbaring terlentang. Hanya meniarap yang boleh melegakan kesakitannya. 
Sedihnya tengok keadaan yang ditanggungnya waktu tu. Then abg Mie mengadu kakinya kebas2 dan kurang rasa bila disentuh. Rupa2nya tulang belakang dah menekan saraf kaki.
Abg Mie dah tak boleh berdiri sendiri. Tongkat pun tak mampu untuk support dia.
3minggu dalam wad tahap kesihatan abg Mie makin merosot. Badan yang sedia kurus jadi semakin kecil. 
Masih meniarap menahan sakit belakang.

Masuk minggu ke 4 di hospital seperti menampakkan perubahan positif. Dah boleh berbaring telentang dan mengiring. Juga boleh duduk sekejap2.
Dapatlah arwah memenuhi hajatnya nak makan roti canai kuah kari daging.

Kemudian kami dikejutkan dgn berita arwah tiba tiba sesak nafas. Tercungap2 mencuri nafas sehingga tidak dapat bercakap.  

Kondisi arwah makin tenat. Bernafas guna mask oksigen. Doktor menyatakan oksigen dalam badan terlalu rendah. Paru paru boleh dikatakan hampir tidak berfungsi. Doktor minta kumpulkan ahli keluarga.

Keesokkan pagi sempat berjumpa arwah walau arwah hanya sedar 50-50. Doktor beri ubat sedatif supaya arwah tenang. Tiada apa lagi yang boleh dilakukan untuk menyelamatkan nyawa arwah.

Kami semua pasrah. Bacaan Yassin dan surah alMulk tak putus putus dibacakan buat arwah agar pejalanannya bertemu sang Pencipta dimudahkan.

Jam 3:10 ptg akhirnya arwah abg Mie menghembuskan nafas terakhir disisi isteri dan anak anaknya. 
Semoga roh arwah abg Mie tenang di sana. Perginya seorang abang dalam hidup kami 12 beradik. 

Al Fatihah.








No comments: